
African perspectives 
Global insights

Russian and African Media:  
Exercising Soft Power 
CAYLEY CLIFFORD & STEVEN GRUZD

Policy  
Insights

125
February 2022



2 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

Executive summary
Under President Vladimir Putin, there has been a resurgence of Russian interest and 
involvement in Africa. The October 2019 Russia–Africa Summit in Sochi was reported as 
being a key milestone in Russia’s return to the African continent.

Like other countries which use strategic narratives to advance state interests, attempting to 
influence through the media is not a new phenomenon for Russia. However, in recent years 
– particularly since the 2014 Ukraine conflict – Russia’s use of media to leverage broader 
influence campaigns has gained notoriety, both domestically and internationally. 

Russia’s state-owned media outlets are central to the Kremlin’s strategy and are drivers of 
its soft power in Africa. Services like Sputnik and RT (formerly Russia Today) find resonance 
among African editors. Building on anti-imperialist credentials and positioning itself as an 
alternative news source, state-owned media is able to provide a more balanced image of 
Russia in Africa, while combatting Western narratives. 

The Kremlin has successfully adapted to the digital age, broadening its operations to 
include online news sites in several languages. African news websites are, in turn, re-
publishing content from Kremlin-sponsored media on a large scale. The narratives are 
amplified far beyond their original source, the main message being that Moscow is ready to 
engage with Africa on mutually beneficial terms. 

Influence-building using social media is another key aspect of Russia’s media strategy in 
Africa. It is used to sow doubt and build trust in alternative news sources. And, Russian 
networks are increasingly working with local actors in African countries to better disguise 
their activities. Interestingly, much of the content being shared on social media by Russian 
networks is not ‘fake news’, but in most cases is hyper-partisan and polarising. 

The success of online influence campaigns depends on how connected societies are to the 
digital world. Russia is therefore increasingly using a combination of social media and other 
public diplomacy instruments to build influence in Africa. In the Central African Republic, 
for example, the production of audiovisual content, the financing of the local press and the 
sponsoring of local activities is helping to present Russia as a new and helpful development 
partner. Nevertheless, as in other parts of the continent where Russia attempts to extend its 
influence, it must do so on a limited budget.



3 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

Africa is largely unaware of Russia, since African media mainly consumes 
Western sources and then replicates them. And all the fake news, the 
Russophobia and anti-Russian propaganda, spread by the Western media,  
are repeated in the African media.	

Alexey Vasiliev 1 

Introduction
The Soviet Union maintained a strong presence in post-World War II Africa. It provided 
material, logistical and ideological support to socialist-leaning liberation movements 
fighting for independence from colonial and settler regimes. The collapse of the USSR in 
1991 saw the bankrupted Russian successor state pulling back from its engagements in 
Africa and across the world. Bolstered by a more aggressive foreign policy under President 
Vladimir Putin, Russian involvement on the continent has been revived. This was especially 
the case following Russia’s controversial annexation of Crimea from Ukraine in 2014 after 
which Moscow was placed under Western sanctions. A high point of Russia’s increasing 
engagement with Africa was the October 2019 Russia–Africa Summit in Sochi.

This insights paper examines how Russia seeks to influence the media landscape in 
contemporary Africa, and how it deliberately strives to craft a media narrative supportive 
of its interests and against those of the West, particularly the US and France. Through 
instruments such as the Sputnik 2 news service and the RT television channel, Russia 
deliberately spreads content that portrays itself and its allies in the best possible light,  
and its competitors in the worst. 

Russia’s media influence plays on its rhetorical support for national sovereignty and 
non-interference in the internal affairs of other states, even as it seeks to influence those 
very affairs in its favour. Russia deliberately works to cast doubt on Western claims of the 
universality of human rights, aggravate societal fault lines and undermine the notion of 
truth itself. It also rails against what it perceives as anti-Russian bias in Western media.  
This approach is evident when exploring how Russia engages in the African media space.

Russia does not leave how it will be portrayed in the media to chance. Instead, it builds on 
many decades of experience in propagating disinformation to transmit the image it desires.

1	 Vasiliev is the Director of the Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences and chief editor of the Asia and 
Africa Today journal. Quoted in Peter Fabricius, ‘Russia starts a new chapter in Africa’, Daily Maverick, October 29, 2019,  
https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-10-29-russia-starts-a-new-chapter-in-africa/.

2	 Named after the 1957 satellite, Sputnik, a subsidiary of the Russia Today Media Group, was founded in 2014. It provides online and 
radio news in 33 languages, delivering content in English, Arabic, Spanish, Chinese and Farsi to international partners.

https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-10-29-russia-starts-a-new-chapter-in-africa/


4 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

Russia’s media landscape 
The Russian media system consists of different models, with the main dichotomy between 
tightly controlled media loyal to the Kremlin and (fewer and fewer) independent outlets 
and online communication platforms. Although the government promotes the use of the 
Internet, it also attempts to use it as a political tool for control. Russia’s media landscape 
could therefore be described as semi-authoritarian.3

Certain oligarchs have a significant stake in Russia’s media apparatus. Billionaires Alisher 
Usmanov and Yuri Kovalchuck have stakes in publishing houses, mobile operators, 
Internet companies and TV channels.4 Both reportedly have close ties to Putin.5 Russian 
businessman, Yevgeny Prigozhin is alleged to have financed the Internet Research Agency 
and stands accused of attempting to influence the 2016 US election. 

Like other countries who use strategic narratives to advance state interests, attempting 
to influence through the media is not a new phenomenon for Russia. In 1922, it created 
La Voix de la Russie (Voice of Russia), broadcasting in French, and in 1941 RIA Novosti, a 
domestic news agency, was established. These two news agencies were prominently used 
by the USSR throughout the Cold War and in the 1990s and early 2000s by Russia. They 
were merged to form Sputnik in 2014, which has continued to peddle conspiracy theories 
and tout anti-Americanisms and support for state sovereignty.

Throughout the Soviet era and into the present day, the media has played an important role 
in Russian foreign policy. This form of soft power did not always aim to discredit the West or 
present itself in ideological opposition to the West; on the contrary, it sought first to present 

3	 Katja Lehtisaari, ‘Market and Political Factors and the Russian Media’ (Working Paper, Reuters Institute for the Study of Journalism, 
Oxford, 2015), 2, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/market-and-political-factors-and-russian-media.

4	 Lehtisaari, ‘Market and Political Factors’, 3. 
5	 See Ilya Khrennikov, ‘Netflix Partners with Broadcaster Linked to Putin Ally Yury Kovalchuk’, Business Day, September 02, 2020, 

https://www.businesslive.co.za/bd/companies/telecoms-and-technology/2020-09-02-netflix-partners-with-broadcaster-linked-
to-putin-ally-yury-kovalchuk; Jack Stubbs et al., ‘The Man Who Married Putin’s Daughter and Then Made a Fortune’, Reuters, 
December 17, 2015, https://www.reuters.com/investigates/special-report/russia-capitalism-shamalov; Henry Meyer and Irina Reznik, ‘ 
Putin Foe Navalny Urges Europe to Target Billionaires Abramovich, Usmanov’, Bloomberg, November 27, 2020, https://www.bloom 
berg.com/news/articles/2020-11-27/navalny-urges-europe-to-target-billionaires-abramovich-usmanov; Spencer Woodman, 
‘Senators Urge Adding Usmanov to Official Oligarch List, Citing Paradise Papers Revelations’, International Consortium of 
Investigative Journalists, January 19, 2018, https://www.icij.org/investigations/paradise-papers/senators-urge-adding-usmanov-
official-oligarch-list-citing-paradise-papers-revelations.

Like other countries who use strategic narratives to advance state interests, 
attempting to influence through the media is not a new phenomenon for 
Russia

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/market-and-political-factors-and-russian-media


5 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

itself as a young democracy. In recent years, and particularly since the Ukraine conflict in 
2014, Russia’s approach changed. When military officers were first spotted in the Crimean 
Peninsula and linked by Western media to Russia, the Kremlin called the reports ‘complete 
nonsense’.6 And, as concerns were increasing around a possible incursion, Russia presented a 
different scenario. Using electronic media, digital forums and social media, Russia attempted 
to create a single, unchallenged narrative: that a humanitarian crisis was unfolding in Ukraine 
and Russian-speaking Ukrainians needed protection from extremists and radicals 

Russia’s use of media as a key lever of broader influence campaigns has gained notoriety 
domestically and internationally. Putin and his main advisors continue to use media 
to disseminate key messages about Russia’s foreign policy agenda, discredit Western 
institutions and democracy, reduce social cohesion and promote Russia’s role in the 
international system.7 This is made possible through the direct control that the Russian 
Government has over private media. 

Russia’s use of traditional media in Africa 
Speaking to reporters at a 2013 news conference, Putin remarked, ‘There should be 
patriotically minded people at the head of state information resources … people who 
uphold the interests of the Russian Federation’.8 Russia’s state-owned media outlets are 
clearly a key driver of its soft power in Africa.

State-owned media service RT’s clear mission to cover issues marginalised by the  
so-called ‘mainstream media’, finds resonance among African editors and influencers,  
who re-transmit their content.’ Apart from positioning itself as an alternative to the West, 
RT aspires to be a viable international broadcaster in its own right. A line-up of international 
reporters, anchors and guests gives the outlet a global face and its conspiratorial culture 
appeals to some audiences.9

Russia’s anti-imperialist credentials also find support among African elites (and to an extent 
the general population). The country makes a lot of never having colonised Africa, and many 
African leaders were educated or trained in the USSR or the former Eastern Bloc.

Combatting Western narratives in media and public opinion was a topic at the 2019 Russia–
Africa Summit. During a panel discussion on mass-media cooperation between Russia and 

6	 Jill Dougherty, ‘Everyone Lies: The Ukraine Conflict and Russia’s Media Transformation’ (Discussion Paper Series #D-88, Shorenstein 
Center on Media, Politics and Public Policy, Cambridge, 2014), 4, https://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2014/07/d88-
dougherty.pdf.

7	 Vera Zakem et al., ‘Mapping Russian Media Network: Media’s Role in Russian Foreign Policy and Decision-making’, CNA Analysis & 
Solutions, 2018, https://www.cna.org/cna_files/pdf/DRM-2017-U-015367-3Rev.pdf. 

8	 Jill Dougherty, ‘How the Media Became One of Putin’s Most Powerful Weapons’, The Atlantic, April 21, 2015, https://www.
theatlantic.com/international/archive/2015/04/how-the-media-became-putins-most-powerful-weapon/391062/.

9	 For instance, RT has collaborated with Julian Assange, head of WikiLeaks, an international NPO that publishes news leaks and 
classified media provided by anonymous sources.

https://www.cna.org/cna_files/pdf/DRM-2017-U-015367-3Rev.pdf
https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/04/how-the-media-became-putins-most-powerful-weapon/391062/
https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/04/how-the-media-became-putins-most-powerful-weapon/391062/


6 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

African countries, speakers said Russia was portrayed very negatively by Western media and 
decried the dearth of credible information on Russia. ‘We should stop seeing the things 
through the eyes of others – through the eyes of Reuters or Associated Press,’ said Khalil 
Hashimi Idrissi, the director of Moroccan news agency Maghreb Arabe Presse.10 The head of 
Ghana’s state news agency, Albert Kofi Owusu, noted that Russian outlets such as Sputnik 
and RT shared ‘positive stories’ about Africa, in contrast with the Western media narrative of 
‘Ebola and civil war’.11  

At the summit, state-run Russian news agency TASS announced it would enhance 
partnerships with African media outlets to provide an alternative view on world affairs 
and news, and African media outlets were criticised for simply reproducing Western ‘anti-
Russian’ content. Media training for African journalists by Russians was offered.12

To influence the media landscape and provide a more balanced image of Russia, RT 
provides content in English, French and Arabic to African countries, such as Algeria, the 
DRC, Egypt, Morocco and South Africa, where they also swap content with local media.  
RT has also supported state broadcasters in Côte d’Ivoire and Eritrea with equipment  
and finances.

When it comes to humanitarian assistance, Russia is eager to be seen as a major 
international contributor in Africa, and it leverages state media outlets and official 
statements to highlight the limited assistance it provides. For example, in 2010, Russia 
portrayed itself, through official news outlets, as a critical player in the fight against 
Ebola in West Africa. Using ‘vaccine diplomacy’ it has done the same to get its Sputnik V 
vaccine used in Africa, and, by distributing personal protective equipment to allies such 
as Zimbabwe. However, data from the Financial Tracking Service, (a database tracking 
humanitarian funding flows) shows that of the $ 62.1 million Russia donated in 2020, only 
$ 4 million went to Africa.13 

Russia has also used the media to amplify support for African dictators. For instance, 
Russian communication specialists were active in Sudan during the January 2019 protests. 
Official channels spread fake news linking protesters to foreign powers such as Israel. 
Official Russian media also presented the protests as being a result of foreign influence, 
warning against ‘external intervention’ and the destabilisation of the country.14 

10	 Dani Madrid Morales et al. ‘How China, Turkey and Russia Influence the Media in Africa” (Konrad-Adenauer Stiftung, Johannesburg, 
2021), 115, https://www.kas.de/documents/285576/0/How+China%2C+Turkey+and+Russia+influence+media+in+Africa.pdf/6594fc3e-
f240-6aea-342d-92c8f90dbf43?version=1.2&t=1611811364948.

11	 Evan Gershkovich, ‘At Russia’s Inaugural Africa Summit, Moscow Sells Sovereignty’, Coda, October 25, 2019, https://www.codastory.
com/disinformation/russia-africa-summit-sochi/.

12	 Anton Troianovski, ‘‘A New Message’: Russia Trains Its Propaganda Machine on Africa’, The New York Times, October 29, 2019.
13	 Financial Tracking Services, ‘Russian Federation, Government of 2020’, https://fts.unocha.org/donors/3006/summary/2020.
14	 Karel Svoboda, Paula-Charlotte Matlach and Zack Baddorf, Russia’s Activities in Africa’s Information Environment: Case Studies: 

Mali and Central African Republic (NATO Strategic Communications Centre of Excellence, Riga, 2021), https://stratcomcoe.org/
cuploads/pfiles/russias_activities_in_africa_nato_stratcom_coe_05-03-2021-1.pdf.

https://fts.unocha.org/donors/3006/summary/2020
https://edition.cnn.com/2019/04/25/africa/russia-sudan-minvest-plan-to-quell-protests-intl/
https://www.themoscowtimes.com/2019/06/06/russia-says-extremists-in-sudan-must-be-subdued-ria-a65905
https://www.codastory.com/disinformation/russia-africa-summit-sochi/
https://www.codastory.com/disinformation/russia-africa-summit-sochi/


7 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

The Kremlin’s apparent control of the media, widely attributed to the democratic erosion 
witnessed under the rule of Putin, has played a significant role in efforts to exert influence. 
The emergence of digital communication channels has increased the reach and impact of 
practices such as the flow of information. The ability of states to convey messages directly to 
foreign publics15 has become easier and cheaper. The Kremlin has successfully adapted to 
the digital age, broadening its operations to include online news websites such as Sputnik 
and RT, broadcasting in several languages.16 

Kremlin-sponsored media, in particular RT and Sputnik, are rising in popularity across 
the African continent. Between November 2017 and January 2018, there was a significant 
increase in subscribers to the RT France Facebook page (from 50 000 to 850 000), the 
vast majority of whom are from countries of the Maghreb and sub-Saharan Africa, showing 
an appetite for Russian-based French language media.17 It is not clear why RT France is a 
preferred source of media, but RT did run an expansive advertising campaign to grow its 
African audience.18 A 2010 study on Russia’s image in Africa revealed that French-speaking 
Africans admire Putin as a leader who is considered to have pulled his country out of the 
rut into which Western countries pushed it.19 This narrative is particularly popular among 
those who have grown increasingly critical of the West and former colonial powers.20 Russia 
also seeks to undermine the various Western-led multilateral peacekeeping efforts in the 
Sahel. Recent studies show negative bias regarding the missions and the role of France, 
affirmed by the use of mostly negative quotes and by the abundance of hostile narratives 
by Russian content providers.21 A general anti-Western narrative was also found.

As many as 4 000 online news websites in Africa re-publish content from Kremlin-
sponsored media. This is because of the demand for domestic news, which RT and Sputnik 
are only too happy to meet. This is also the result of growth in the use of social media 

15	 Foreign publics refers to constituents around the world with whom a country builds relationships through public diplomacy efforts.
16	 Svoboda et al., Russia’s Activities, 11.  
17	 Svoboda et al., Russia’s Activities, 10. 
18	 Kevin Limonier and Marlene Laruelle, ‘Russia’s African Toolkit: Digital Influence and Entrepreneurs of Influence’, Orbis 65, no. 3 

(2021): 403–419.
19	 Dmitri Bondarenko, ‘In the Red Banner’s Shade: The Image of Post-Soviet Russia in Africa’, Africa Review 2, no. 1 (2010): 1–14. 
20	 Limonier and Laruelle, ‘Russia’s African Toolkit’, 405.
21	 Svoboda et al., Russia’s Activities, 9.

The Kremlin has successfully adapted to the digital age, broadening 
its operations to include online news websites such as Sputnik and RT, 
broadcasting in several languages

https://link.springer.com/article/10.1057/s41254-018-0104-z


8 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

and domestic political context. The number of Internet users in sub-Saharan Africa has 
increased dramatically in recent years, from just 4 million in 2009 to 522 million in 2019.22 

22	 Limonier and Laruelle, ‘Russia’s African Toolkit’, 407. 

Figure 1	 The Kremlin’s media influence in Africa

Source: Nataliya Bugayova et al., ‘The Kremlin’s Inroads after the Africa Summit’, Institute for the Study of War (Washington, D.C.), 
November 08, 2019, https://www.understandingwar.org/backgrounder/kremlins-inroads-after-africa-summit

Botswana

Somalia

Mauritania

Djibouti

Zambia

Eswatini

Zimbabwe

Burundi

Sudan

Libya

Chad

Namibia

Tanzania

Angola

South 
Sudan

Malawi

MozambiqueDemocratic 
Republic of Congo

Côte d’Ivoire

South Africa

Congo

Cameroon

Ghana

Eritrea

Morocco

Algeria

Central African 
Republic

Tunisia

Uganda

Egypt

Senegal

RT presence
Russian state-
owned media 
channel RT 
broadcasts on TV 
netorks in those 
countries

Cooperation agreements 
with local media outlets
Russian state-owned media have 
signed cooperation agreements 
with local media outlets to share 
content and in some areas train 
local journalists

Assessed potential deals
Russian President Putin 
met with leaders of 
media outlets during the 
October 2019 Russia–Africa 
summit to discuss further 
cooperation

https://www.understandingwar.org/backgrounder/kremlins-inroads-after-africa-summit


9 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

Many Africans access the Internet through a smartphone, which has been beneficial for 
Facebook, and which Sputnik and RT have in turn used to their advantage. African news 
outlets, which are likely autonomous actors and not part of the Kremlin’s coordinated 
media strategy, re-publish Russian content for its ability to attract clicks and therefore 
advertising revenue.23 

Although newspaper headlines tend to overestimate Russian influence in Africa, Moscow’s 
efforts to influence public opinion on the continent should nevertheless be seen as a part 
of a broader strategy. This is in an attempt to push back US attempts to spread liberal 
democracy and democratic values on the one hand, and to promote the business interests 
of Russian companies (with links to the government) on the other. These efforts are meant 
to help revive Russia as a superpower with global reach, which it does by promoting anti-
Western views.

As analyst Jospeh Siegle puts it, ‘Africa, with its weak governments, abundant natural 
resources, colonial legacies, proximity to Europe, and fifty-four votes at the United Nations 
General Assembly, provides Russia an easy and attractive theatre where it can advance its 
interests with limited financial or political costs.’ 24 One should, however, not underestimate 
the agency of African audiences and citizens – they choose whom they wish to support to 
further their interests.

Influence-building using social media 
Influence-building using social media is one of the key aspects of Russia’s media strategy 
in Africa. It is used to sow doubt and to build trust in alternative news sources. And, unlike 
previous campaigns, Russian networks are increasingly working with local actors in African 
countries to better disguise their activities. Interestingly, much of the content being shared 
on social media by Russian networks is not ‘fake news’; in most cases it is hyper-partisan 
and polarising.

For example, in August 2020, supporters of a coup d’état in Mali spilled into the streets to 
celebrate. Some were carrying Russian flags and photos of Putin. This was amid reports that 

23	 Limonier and Laruelle, ‘Russia’s African Toolkit’, 408.
24	 Jospeh Siegle, ‘Russia’s Strategic Goals in Africa’, African Center for Strategic Studies (Washington, D.C.), https://africacenter.org/

experts/joseph-siegle/russia-strategic-goals-africa.

Influence-building using social media is one of the key aspects of Russia’s 
media strategy in Africa



10 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

some of the junta leaders who forced President Ibrahim Boubacar Keita to step down were 
trained in Russia and had ties to the Kremlin.25 Although Russia has supplied some military 
equipment to Mali, at the time Russia did not have strong bilateral, cultural or historical ties 
with the country. However, the groundwork for pro-Russian sentiment was laid a year earlier 
when social media sites started blaming France for Mali’s militant Islamist insurgency in 
the north. 26 Prigozhin’s Internet Research Agency reportedly paid local actors to post this 
content on its behalf, providing a veneer of authenticity.27 

Since the August 2020 coup d’état, several more protests have sprung up in parts of Mali, 
all denouncing France’s presence in the country and, in some cases, calling for further 
cooperation with Russia.28

25	 Fred Muvunyi, ‘Was Russia behind the Coup in Mali?’, Deutsche Welle, October 26, 2020.
26	 Siegle, ‘Russia’s Strategic Goals’. 
27	 Jacob Silverman, ‘France Is Flooding Africa with Fake News’, The New Republic, December 28, 2020, https://newrepublic.com/

article/160756/france-operation-barkhane-mali-africa-fake-news-propaganda.
28	 See Reuters, ‘Malian Police Disperse Protest against French Military Presence’, January 21, 2021, https://www.reuters.com/article/uk-

mali-security-france-idUSKBN29Q0SG; Africa News, ‘Mali: Protesters Call for French Troops to Leave, Some Call for Greater Russia 
Cooperation’, June 26, 2021, https://www.africanews.com/2021/06/26/mali-protesters-call-for-french-troops-to-leave-some-call-
for-greater-russia-cooperation; VOA News, ‘Malians March against “Foreign Meddling” on Independence Day’, September 22, 2021, 
https://www.voanews.com/a/malians-march-against-foreign-meddling-on-independence-day/6241736.html.

Figure 2	 A supporter of the August 2020 coup d’état in Mali  
holds up a sign that reads ‘Thank you Russia and China  
for support in Mali’

Source: Fred Muvunyi, ‘Was Russia behind the Coup in Mali?’, Deutsche Welle, October 26, 2020

https://www.dw.com/en/was-russia-behind-the-coup-in-mali/a-54705282
https://www.dw.com/en/was-russia-behind-the-coup-in-mali/a-54705282


11 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

This experience mirrors other Russian-sponsored influence campaigns in Africa. For 
example, in Libya, criticisms of the West, the UN and the UN-backed Government of 
National Accord became common on Libyan social media networks, with Russia being 
praised as a stabilising influence. The messaging seemed to be aimed at obscuring the 
truth and sowing confusion for both domestic and international audiences. Although 
mainstream news outlets drew attention to the allegations of systematic human rights 
violations by forces loyal to Field Marshal Khalifa Haftar, commander of the Tobruk-based 
Libyan National Army (LNA), pro-Russian social media platforms contended that all sides 
were responsible for the human rights abuses.

Figure 3	 A post from the ‘Libya Gaddafi’ Facebook page

Source: Africa Center for Strategic Studies, ‘Russian Disinformation Campaigns Target Africa: An Interview with Dr. Shelby 
Grossman’, February 18, 2020, https://africacenter.org/spotlight/russian-disinformation-campaigns-target-africa-interview-shelby-
grossman 

https://africacenter.org/spotlight/russian-disinformation-campaigns-target-africa-interview-shelby-grossman
https://africacenter.org/spotlight/russian-disinformation-campaigns-target-africa-interview-shelby-grossman


12 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

Stanford’s Internet Observatory, working with Facebook and Twitter, was able to identify 
dozens of social media accounts with hundreds of thousands of followers presenting 
themselves as authentic domestic voices, but which were based outside of Libya. The 
accounts were shut down.29 Most of the accounts were in support of Haftar, with posts 
saying that he was the only actor who could bring peace and security to Libya. Others 
praised Saif Gaddafi, son of the former leader Muammar Gaddafi, referring to his father’s 
rule as ‘the best time for the Motherland’. Both types of account would, however, share 
criticism of the Tripoli-based Government of National Accord.30 The content shared was in 
line with Russia’s foreign policy aims in the country. Since the deployment of mercenaries 
to Tripoli in September 2019, Russia has played all sides of the conflict, exploiting the chaos 
to ensure a seat at the negotiating table. The Middle East and North Africa are strategically 
important for Russia as it wants to show support for leaders favourable to Russian interests 
(both economic and military), erode US influence in the region and reinforce its own stature 
on the global stage.31

Perhaps more interesting than the narratives Russia tries to push through social media are 
the tactics it uses to do so. With tech companies now wise to online influence campaigns, 
Russia has sought to outsource the creation of content to local actors in Africa. For example, 
in 2020, a Russian troll farm posting polarising and racist content before the US election 
was unmasked in Ghana. This was done with the intention of inflaming divisions among 
Americans and provoking social unrest.32 

More than 200 accounts were created (most of them in the second half of 2019), including 
Facebook, Instagram and Twitter, potentially reaching millions of people around the world. 
These accounts presented themselves as being based in the US, but could reliably be 
associated with Russia, Twitter said. 

A CNN investigation was able to pinpoint the location of the Ghanaian troll farm – a walled 
compound in a quiet residential area near Accra, the country’s capital.33 It was being rented 
by an NGO called Eliminating Barriers for the Liberation of Africa (EBLA). 

It is unclear whether the EBLA employees knew the details of the influence campaign – one 
woman claimed to have ‘no idea’ she was working as a Russian troll. 

The Ghanaian troll farm is not the only influence operation linked to the Internet Research 
Agency or Progozhin.34 According to Russian media, political consultants with links to 
Prigozhin are operating in over 20 African countries, pushing anti-Western rhetoric (against 

29	 Siegle, ‘Russia’s Strategic Goals’. 
30	 Shelby Grossman, Daniel Bush and Renée DiResta, ‘Evidence of Russia-linked Influence Operations in Africa’ (Stanford Internet 

Observatory, Stanford, 2019), 5, https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/29oct2019_sio_-_russia_linked_influence_
operations_in_africa.final_.pdf.

31	 Center for Strategic and International Studies, ‘Exploiting Chaos: Russia in Libya’. 
32	 Clarissa Ward et al., ‘Russian Election Meddling Is Back – via Ghana and Nigeria – and in Your Feeds’, CNN, April 11, 2020,  

https://edition.cnn.com/2020/03/12/world/russia-ghana-troll-farms-2020-ward/index.html.
33	 Ward et al., ‘Russian Election Meddling’. 
34	 Prigozhin was indicted by the US and accused of interfering in the 2016 presidential elections.

https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/29oct2019_sio_-_russia_linked_influence_operations_in_africa.final_.pdf
https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/29oct2019_sio_-_russia_linked_influence_operations_in_africa.final_.pdf


13 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

both the US and France) and inflaming local conflicts during election campaigns.35 
Russia denies this, and in turn blames the West for unfair competition and propagating 
disinformation.

Siegle notes, ‘Russia’s disinformation efforts have begun “franchising” their model by 
creating or sponsoring African hosts for the pro-Russian and anti-West messaging. This 
approach gives the disinformation campaign more cultural context while making it more 
difficult for ordinary readers to identify inauthentic accounts.’ 36 It also provides the Russian 
Government with plausible deniability should the campaign be uncovered.

According to the Stanford Internet Observatory, it is unclear whether any of the above-
described influence campaigns had a real impact. Although users who declared 
themselves to be from Africa engaged with many of the posts and were active 
commenters, it is important to keep in mind one major aim of Russian information 
operations in Africa: to convey the message that the country’s presence on the continent is 
larger than it really is. After all, Russia is in many ways struggling to increase its economic 
and political foothold in Africa37 (particularly when compared with Chinese, British or 

35	 Svoboda et al., Russia’s Activities, 121. 
36	 Siegle, ‘Russia’s Strategic Goals’.
37	 Paul Stronski, ‘Late to the Party: Russia’s Return to Africa’, Carnegie Endowment for International Peace, October 16, 2019,  

https://carnegieendowment.org/2019/10/16/late-to-party-russia-s-return-to-africa-pub-80056.

Figure 4	 The compound rented by EBLA in Accra, Ghana

Source: Clarissa Ward et al., ‘Russian Election Meddling Is Back – via Ghana and Nigeria – and in Your Feeds’, CNN, April 11, 2020.

https://carnegieendowment.org/2019/10/16/late-to-party-russia-s-return-to-africa-pub-80056
https://edition.cnn.com/2020/03/12/world/russia-ghana-troll-farms-2020-ward/index.html


14 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

French presence). The success of online influence campaigns also depends on how 
connected societies are to the digital world.   

It is perhaps because of this that Russia increasingly uses a combination of social media 
and other public diplomacy instruments to build influence in Africa. Education initiatives 
and cultural institutions, for example, work together with Russia’s media strategy and 
complement one another. The Central African Republic (CAR) is a good case in point.

Hybrid warfare in the CAR
The CAR is of major geopolitical relevance in Africa, due to its location, mineral wealth and 
local context. Not only does it provide a transition point between a largely Muslim north 
and Christian south, but the ongoing civil war also makes it an easy target for foreign 
interference.38 

In 2018, the CAR signed a security cooperation agreement with Russia, paving the way for 
Moscow to provide weapons and security training to the CAR’s armed forces. Although this 
move came with approval from the UN Security Council, the CAR’s traditional supporters 
(France and the US) have been reluctant to supply weapons, concerned that they could 
end up in the hands of the rebels and fuel further conflict.39 The Russian Government, 
meanwhile, has been open in its support of President Faustin-Archange Touadéra, who is 
struggling to regain control over parts of the country from local warlords. 

Around the same time of the cooperation agreement, anti-French and -UN messaging 
began to appear on social media in the CAR. In 2019, Facebook discovered 13 suspicious 
pages, all posting similar content: They praised Touadéra while criticising France for trying 
to re-colonise the CAR and defending Russia’s own presence in the country.40 In some 
cases, online trolls would get into disagreements (knowingly or unknowingly), with online 
influence operations run from France. Media reports tend to focus on the threat of Russian 
digital aggression, but this demonstrates that other governments such as France may also 
be complicit in online influence campaigns, particularly where their interests are being 
challenged.41 Moreover, a growing commercial media landscape (and a largely digital 
advertising model) has opened a space for citizen journalism, fake news, spyware and  
other harmful software. State-owned media often operate within this mixed environment  
where the players are fluid, making it harder to decipher what is from the state and what  
is commercial. 

38	 Pablo Arbuniés, ‘Russia’s Sharp Power in Africa: The Case of Madagascar, Central Africa Republic, Sudan and South Africa’, Global 
Affairs and Strategic Studies, https://www.unav.edu/web/global-affairs/detalle/-/blogs/russia-s-sharp-power-in-africa-the-case-of-
madagascar-central-africa-republic-sudan-and-south-africa.

39	 Svoboda et al., Russia’s Activities, 19. 
40	 Grossman et al., ‘Evidence of Russia-linked Influence Operations in Africa’, 23–27; Centre for Strategic and International Studies, 

‘Exploiting Chaos: Russia in Libya’. 
41	 Silverman, ‘France Is Flooding Africa’. 



15 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

According to the Stanford Internet Observatory, the above-mentioned social media 
accounts were intended to build support for Russia in the CAR. But with only 4.3% of 
Central Africans having access to the Internet, Russia needs to fortify its influence-building 
efforts with on-the-ground PR. This includes producing audiovisual content, financing the 
local press and sponsoring sympathetic local influencers or NGOs.

A Russian-Central African feature film called Touriste (The Tourist), for example, was shot 
in the CAR and previewed to thousands of people in Bangui in May 2021. It shows war 
scenes in which Russian ‘instructors’, who support Touadéra, defeat rebels allied to former 
president François Bozizé. In the end, ‘a wounded hero emerges from combat feeling that 
he has accomplished his mission’.42 Whereas the film glorifies Russian mercenaries, it is 
quiet on the allegations of abuse levelled against them. 

Following the preview in Bangui, the French version of the film was amplified to reach 
audiences in the wider Central and West African region between May and June 2021. 
A social media analysis revealed coordinated and rapid sharing of the film across 310 
Facebook pages and groups. The geographical coverage included the CAR, Cameroon, 
Côte d’Ivoire, the DRC and Congo-Brazzaville.43 The film provided an opportunity for Russia 
to present itself as an ally in the CAR and to showcase its inroads on the continent, and is 
another soft power instrument to watch out for.

As with most sub-Saharan countries, radio is the most popular and widely accessible 
medium in the CAR. The country has dozens of privately owned stations and is host to 
several international broadcasters. Russia has thrown its hat into the ring with Radio 
Lengo Songo, financed by Lobaye Invest, a mining company linked to the Russian Wagner 
group of mercenaries and headed by Yevgeny Khodorov, a Prigozhin loyalist.44 The station, 
which has a large listenership in Bangui, covers local news but has also published content 
supportive of Russia’s presence in the CAR on its website.45 The CAR’s cash-strapped 
media sector has made it easy for Russia to obtain sympathetic coverage for its activities 
in the country. Media outlets Le Confident, Le Potentiel, Njoni Sango and Les Collines de 
l’Oubangui reportedly receive financial support from Russia.46

Lobaye Invest sponsored a ‘Miss Bangui’ beauty contest in 2018. Valery Zakharov, security 
advisor to Touadéra, appeared on stage to congratulate the winner and award the prize. 
When asked about his involvement in the contest, Zakharov replied: ‘Russia is not just 
about arms … security can come only when we change people’s lives. We must create 

42	 Benjamin Roger and Georges Dougeli, ‘Russia – Africa: Behind the Scenes of Moscow’s Soft Power’, The Africa Report, July 29, 2021, 
https://www.theafricareport.com/112950/russia-africa-behind-the-scenes-of-moscows-soft-power.

43	 Code for Africa, ‘How a Movie Drew More Eyes — and More Influence for Russia in Africa’, August 13, 2021
44	 Roger and Dougeli, ‘Russia – Africa: Behind the Scenes’. 
45	 James Disalvatore, ‘Central African Republic Media Platforms Push Prigozhin’s Pro-Putin Agenda’, Kharon, October 6, 2020,  

https://brief.kharon.com/updates/central-african-republic-media-platforms-push-prigozhin-s-pro-putin-agenda.
46	 Nathalia Dhukan, ‘Central African Republic: Ground Zero for Russian Influence in Central Africa’ (Issue Brief, Eurasia Center, Atlantic 

Council, Washington, 2021), 7, https://issuu.com/atlanticcouncil/docs/central_african_republic-ground_zero_for_russian_i.

https://medium.com/@AfricanCIR/how-a-movie-drew-more-eyes-and-more-influence-for-russia-in-africa-3ab01fd1ad54


16 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

positive ground’.47 The beauty contest is one in a series of humanitarian, social and cultural 
activities that have been sponsored in the CAR, sometimes by private companies such 
as Lobaye Invest, and other times by the Russian embassy. Others include a youth soccer 
event, donations of sports equipment to a school, donations of equipment to media, food 
distribution and the building of mobile hospitals in rebel-controlled areas.48

It is clear that Russia is using a combination of soft power techniques and instruments to 
build influence in the CAR. And it would appear that its efforts are paying off. In the local 
press and on social media, Russia receives much praise for the support it gives to social and 
cultural activities in the country.49 In the streets of Bangui, the general opinion is that Russia 
is a new, and helpful, development partner. Nevertheless, it is important to note that the 
value of Russian investments in the country is low. As in other parts of the continent where 
Russia attempts to extend its influence, it must do so on a limited budget. 

Moreover, while Russia has tried to build influence in Africa through the use of social media 
for some time, it is getting more difficult to avoid being caught.50 Facebook and Twitter, 
in cooperation with research organisations, have grown adept at identifying and stopping 
online influence campaigns. This could see Russia rely more on the use of websites where 
content is more protected.

Conclusion 
Following Russia’s resurgence in Africa, it is clear that it has been attempting to influence 
the media landscape and perceptions on the continent. Building on decades of experience 
in propaganda campaigns, Russia has striven to create media narratives that portray itself 
as an ally, at the same time discrediting Africa’s traditional partners such as France and the 
US. It can do this through the high levels of control the Kremlin exerts over much of Russia’s 
media ecosystem.

These attempts have proven somewhat effective in Africa, where Russia’s anti-imperialist 
credentials find resonance and where the West’s perceived negative media coverage of 
the continent (and Russia) is a sore point. Russian state-owned media outlets such as RT, 
Sputnik and TASS are key players. They actively seek partnerships with African media outlets, 
even offering media training to newsrooms. The Kremlin has also adapted well to the digital 
age – online content, produced by RT and Sputnik but published in French, have become 
popular in francophone Africa, and supports Russia’s aim to cast doubt on France as a 
legitimate actor in the region. This also forms part of Russia’s broader strategy of resisting 
liberal democracy (more recently) while advancing its own interests on the continent.

47	 Patricia Huon and Simon Ostrovsky, ‘Russia, the New Power in Central Africa’, Coda, December 19, 2018.
48	 Dhukan, ‘Central African Republic’, 7. 
49	 Huon and Ostrovsky, ‘Russia, the New Power’. 
50	 Collier, ‘Facebook Says’. 

https://www.codastory.com/disinformation/russia-new-power-central-africa/


17 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

Social media is another driver of Russian narratives in Africa. Campaigns in several African 
countries bear two important similarities: content is created to sow confusion (and is 
therefore hyper-partisan) and will often support Russia’s role on the continent while 
denouncing the presence of other foreign actors. Social media campaigns increasingly 
include local players giving them an air of credibility and cultural context. However, social 
media networks and research organisations have become adept at identifying inauthentic 
behaviour. This, in addition to low levels of connectivity on the continent, could prove to be 
a challenge.

It is important to remember that African countries have agency and exercise choice about 
who their partners and supporters will be, including in the media arena. Discrediting others 
is not the only value offered by RT and Sputnik – they also seek to report on neglected 
stories from Africa by offering a different viewpoint, which appeals to African states.

Overall, the success and impact of many of the above-mentioned information campaigns 
is up for debate. The Mali case shows that support for Russia, whether influenced by 
online content or not, can translate into real life. But while Russia has managed to restore 
its image as a genuine power in some parts of the continent, the popularity of Russian-
sponsored content may rely more on its appropriation by African actors. And although 
Russia continues to push certain narratives to convince African audiences of its foreign 
policy, it does so on a limited budget and, so far, with limited benefit.



18 Policy Insights 125  |  RUSSIAN AND AFRICAN MEDIA: EXERCISING SOFT POWER   

Authors
Cayley Clifford 
joined SAIIA in 2021 as a researcher in the African Governance and Diplomacy Programme. 
She leads the organisation’s Russia–Africa project, but also has a keen interest in the African 
Peer Review Mechanism. She holds a first-class MA in International Relations from the 
University of the Witwatersrand.

Steven Gruzd 
is head of the African Governance and Diplomacy Programme at SAIIA. He has published 
widely on governance and the African Peer Review Mechanism, and keenly follows African 
political developments and South African foreign policy. He holds an MSc in International 
Relations from the London School of Economics and Political Science and a BA (Hons) in 
International Relations from the University of the Witwatersrand. 

Acknowledgement 
SAIIA gratefully acknowledges support for this publication from a funder wishing to remain 
anonymous.

About SAIIA 
SAIIA is an independent, non-government think tank whose key strategic objectives are to 
make effective input into public policy, and to encourage wider and more informed debate 
on international affairs, with particular emphasis on African issues and concerns.  

SAIIA’s policy insights are situation analysis papers intended for policymakers, whether in 
government or business. They are designed to bridge the space between policy briefings 
and occasional papers.

All rights reserved. Copyright is vested in the SA Institute of International Affairs and the authors, and no part may be 
reproduced in whole or in part without the express permission, in writing, of the publisher.
Please note that all currencies are in US$ unless otherwise indicated.

Cover image

Peter Dazeley via Getty Images

https://www.gettyimages.com/search/photographer?family=creative&photographer=Peter+Dazeley


Jan Smuts House, East Campus, University of the Witwatersrand 
PO Box 31596, Braamfontein 2017, Johannesburg, South Africa
Tel +27 (0)11 339–2021 • Fax +27 (0)11 339–2154 
www.saiia.org.za • info@saiia.org.za


	_Hlk83817343

